مجتمع چاپ و بسته بندی برادران لطیفی

دستگاه چاپ هلیو

آشنایی با چاپ ( هلیو گراور)

تاریخچه هلیوگراور

تاریخ چاپ گراور به سال 1300 میلادی دوره رنسانس و کار هنرمندان ایتالیایی در آن زمان برمیگردد آنچه این هنرمندان به آن مشغول بودند حکاکی ظریفی بود که بر سطح نرم انواع مس و با دست  صورت می گرفت . طرح ها در جایی که بر روی مس حکاکی می شدند کانال ها یا حفره هایی را باقی می گذاشتند که مرکب رو به هنگام چاپ در خود نگاه می داشت.

چاپ هلیو دارای دستگاه های بسیار بزرگ و دارای بیشترین سرعت چاپ در صنعت چاپ می باشد که توانایی چاپ با بالاترین  کیفیت  و ارزان ترین  قیمت چاپ در دنیا همچنین توانایی چاپ به صورت رول تا عرض های  متفاوت و چاپ چندین رنگ به صورت همزمان را دارا می باشد چاپ  با  میکرون های کم و بالا را به راحتی انجام می دهد و محدودیتی در چنین  مواد چاپ شونده ندارد.

چاپ  هلیوگراور گونه ای از چاپ برجسته محسوب می شود که در آن از کلیشه های فلزی ( غالبا چدنی) استوانه ای شکل استفاده می شود که طرح های   مورد نظر به تفکیک رنگ ، بر روی آنها حک می شود.این روش چاپ به دلیل استفاده از کلیشه های چدنی برای چاپ تیراژه های پایین مقرون به صرفه نیست .

مراحل چاپ:

1 – فرو رفتن سیلندر به داخل مخزن مرکب دستگاه و چرخیدن آن درون مخزن و پر شدن حفره ها  با مرکب روان و رقیق.

2- تماس سطح سیلندر با یک تیغه استیلی به نام تیغه (( داکتر بلید )) و گرفته شدن مرکب اضافی سطح سیلندر و باقی ماندن مرکب درون حفره ها.

3- قرار گرفتن سطح چاپ شونده بین سیلندر گراور و سیلندر فشار دهنده دستگاه و انتقال مستقیم مرکب از درون حفره ها بر روی سطح چاپ شونده.

با توجه به ضخامت و غلظت پایین مرکب منتقل شده بر روی سطح چاپ شونده رنگ مایه های بدست آمده در چاپ گراور با رنگ مایه های بدست آمده در چاپ گراور با رنگ مایه های دیگر روش های چاپی متفاوت است.

بنابراین به جای استفاده از مرکب های سایان ، ماژنتا ، زرد و مشکی  (CMYK) معمول از مرکب های قرمز ، آبی و زرد و مشکی در آن استفاده می کنند. در مجموع استانداردهای مشخصی برای استفاده از انواع مرکب و اندازه حروف چاپی برای چاپ مختلف چاپی وجود دارند. منتقل می شوند ) به همین دلیل دردستگاه های روتوگراور نیازی به استفاده از روش های کنترل مخزن مرکب نیست پس می توان کیفیت را در این روش به خوبی کنترل کرد و سرعت چاپ را بالا برد . در برخی موارد سرعت چاپ دستگاه می تواند به حدودا 900 متر در دقیقه برسد.

 

محاسن چاپ گراور:

کیفیت بالا – سرعت بالا – قابلیت چاپ نزدیک به تصاویر سایه روشن پیوسته – رنگ سیاه پرمایه – قابلیت چاپ حتی بر روی سطوح چاپ با کیفیت پایین – صرفه اقتصادی بالا در چاپ های با تیتراژ بالا – سرعت بالای چاپ بعد از فرآیند آماده سازی سیلندر.

 

 

معایب چاپ  گراور:

چاپ شدن حروف به صورت نقطه سایه ( ترامه) – استفاده از مرکب های وابسته به حلال – محدود بودن استفاده به چاپ های با تیتراژ بالا – گران بودن اعمال اصلاحات و تغییرات بر ر وی سیلندر ساخته شده و ترجیح ساخت سیلندر مجدد در این نمونه گیری بسیار گران.

  • دستگاه چاپ هلیو
طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top